Det är viktigt att du som medlem ansöker om tillstånd att hyra ut din bostadsrätt i andra hand, om du inte gjort det bryter du mot föreningens regler vilket kan få konsekvenser t.ex. skriftlig varning eller vräkning. All uthyrning måste godkännas av styrelsen i förväg.

Enligt föreningens stadgar och trivsel- och ordningsregler ska andrahandsuthyrning vara godkänd av styrelsen. Föreningen beviljar tillstånd för max ett år, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta (det betyder dock inte att den kommer bli godkänd om den redan pågått i 1 år. Styrelsen tar beslut från fall till fall vid dessa situationer). Föreningen tar ut en avgift vid andrahandsuthyrning, se föreningens stadgar för mer detaljer kring andrahandsuthyrning. 

Läs noggrant igenom Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst innan ni ansöker om uthyrning av ert boende, kontakta gärna styrelsen om du har frågor.

Ansökningsblankett samt regler för andrahandsuthyrning finns i de separata dokumenten här på sidan (läs mer i stadgar och trivsel- och ordningsregler).

Om du surfar med Chrome eller har Adobe Reader installerat så kan du fylla i blanketten direkt på datorn. Då slipper du skriva för hand, men du måste ändå skriva ut och signera blanketten innan du skickar den till styrelsen.

 

Dokument

Icon representing an icon       

Ansökningsblankett  om andrahandsuthyrning
Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst
Kontrakt mellan hyresgäst och bostadsrättshavare för andrahandsuthyrning